پایگاه اطلاع رسانی زرند و کوهبنان

سید احمد جعفری يكی از شخصيت‌های ادبی سياسی و انقلابی بنام شهرستان زرند است، وی در بهمن‌ماه ۱۳۱۳ در روستای گور از توابع كوهبنان شهرستان زرند متولد شد.

سید احمد جعفری


جعفری از كودكی علاقه وافری به فراگيری و يادگيری قرآن داشت و در همان كودكی قرائت قرآن و خواندن و نوشتن را با حداقل امكانات در روستای خود فرا گرفت به‌طوری‌كه هوش و استعداد وی زبانزد همگان شد و به واسطه علاقه خانواده به اهل بيت(ع) و روحانيت تصميم گرفتند تا سيد احمد و برادرش سيد يحيی را كه هم‌اكنون سمت امام جمعه كرمان را بر عهده دارند، جهت تعليم علوم دينی راهی حوزه علميه كنند.

دوران نوجوانی و جوانی

در اين ايام سيد احمد بيش از ده سال نداشت و هنوز دنيای شيرين نوجوانی را نگذرانده بودند كه به بيماری چشم مبتلا شد و معالجات فراوان موثر واقع نشد و نهايتاً هر دو چشم خود را از دست داد، وی درمورد نابينايی خود چنين می‌گويد: شبی در خواب جبرئيل را با هيئت خاصی مشاهده كردم از ايشان بينايی چشمانم را خواستم و ايشان در جواب به من فرمودند كه توفيق كسب علوم و معارف نصيب تو خواهد شد.


بعد از عنايت حق تعالی به سيد احمد، وی آرامش خاطری خاص يافت و تلاش خود را برای كسب علوم و معارف اسلامی فرا گرفت و شروع به حفظ قرآن كرد. در ۱۳ سالگی وارد مدرسه علميه كرمان شد و نزد علما و بزرگان علوم دينی كسب فيض كرد و به علت هوش و استعداد خاصی كه داشت مديريت حوزه به وی واگذار شد.

در سال‌های ۱۳۳۴ تا ۱۳۴۰ در حوزه‌های علميه اصفهان و قم در محضر اساتيد بززگوار اين دو شهر به كسب علم و دانش ادامه داد.در سال ۱۳۴۰ به كرمان رفت و ضمن اينكه در درس خارج آيت‌الله «صالحی كرمانی» شركت می‌كرد، هم‌زمان به تدريس و آموزش علوم و معارف اسلامی و اندوخته‌های علمی خود به طلاب جوان حوزه علميه كرمان مشغول شد.


استاد جعفری از سال ۱۳۵۴ به دنبال درخواست و تقاضای مردم شهرستان زرند در اين شهر اقامت گزيد و امامت جماعت مسجد جامع اين شهر را بر عهده گرفت و مشغول ارشاد و تبليغ احكام اسلامی شد و در زمان نظام شاهنشاهی نيز سخنرانی‌های روشنگرانه داشت و در اين ايام مورد تعقيب ساواك بود و بارها نيز بازداشت شد. بعد از انقلاب اسلامی از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۲ در مقام امام جمعه شهرستان زرند انجام وظيفه كرد و در اين ايام حوزه علميه زرند به همت وی تاسيس و راه‌اندازی شد كه هم‌اكنون جمع زيادی از طلاب در اين مركز مشغول به تحصيل علوم و معارف اسلامی هستند.

فعالیت های دیگر سید احمد جعفری

جلسات منظم تفسير قرآن و نهج‌البلاغه، تدريس علوم دينی و اخلاق و برگزاری مجالس وعظ در ايام مذهبی از ديگر فعاليت‌های وی است. به واسطه شخصيت وارسته و صفای باطن و صفات نيك وی مردم شهرستان زرند و اهالی اين سامان ارادت قلبی خاصی به اين بزرگوار دارند و شخصيت وی به گونه‌ای بوده كه همواره مامن مردم بوده است.

سید احمد جعفری

همچنین حوزه علمیه زرند را به نام حوزه جعفریه راه اندازی و اداره نمودند و هم اکنون نیز بسیاری از علاقه مندان علوم اسلامی در این حوزه مشغول به تحصیل هستند.

درگذشت

آیت الله سید احمد جعفری به دلیل بیماری ریوی که حدود ۱۰ روز در بخش آی سی یو بیمارستان شهید بهشتی قم بستری شده بود، در تاریخ ۱۳۹۰/۱۲/۰۳ در سن ۷۷ سالگی دار فانی دنیا را به وداع گفت.

پیکر آیت‌الله سیداحمد جعفری از علمای سرشناس کرمان و امام جمعه سابق زرند عصر روز چهارشنبه سوم اسفند ۱۳۹۰ از مسجد امام حسن مجتبی (ع) به سمت بارگاه مطهر فاطمه معصومه(س) در قم تشییع و به امامت آیت الله جعفر سبحانی بر پیکر ایشان نماز اقامه شد و پنجشنبه چهارم اسفندماه ۱۳۹۰ ساعت ۹ صبح در زرند تشییع شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *