پایگاه اطلاع رسانی زرند و کوهبنان

شهید محمود رضا یوسف زاده

ولادت: 2بهمن1335 – کوهبنان      

شهادت: 7آبان1360 – دهلاویه

نام پدر: عباس

****

زندگی نامه:

شهید محمودرضا یوسف زاده در تاریخ 2بهمن1335در شهر کوهبنان دیده به جهان گشود. پدرش با رنگ رزی معیشت خانواده را تأمین می کرد . او 2ساله بود که پدرش در معدن ذوب آهن پابدانا استخدام شد. جثهای نحیف و کوچک داشت اما استعداد و خلاقیت ذهنی او، همه را به شگفتی وا می داشت. تحصیلات ابتدایی خود را در دبستان کاشانی گذراند. با اتمام دوره متوسطه، بلافاصله راهی دانشسرای مقدماتی شد.

شهید محمودرضا یوسف زاده علاقه عجیبی به فراگیری علم و دانش داشت و در این راه اهتمام زیادی میکرد. مسلماً عشق شدید او به معلم ی، وی را به دانشسرا کشانده بود 2 سال بعد به عنوان آموزگار به استخدام آموزش و پرورش درآمد و راهی روستای طغرالجرد شد . پس از یک سال خدمت صادقانه، دوران سربازی و سپاهی را طی کر د و در این دوران نیز معلم روستا بود. او در انجمن اسلامی ابوذر کار جمع آوری و توزیع کمک به مستضعفین را عهده دار بود و خودش اولین فردی بود که اعانه میداد. چون وضع مردم را از نظر اقتصادی مساعد نمی دید، با کمک هم فکرانش شرکت تعاونی اسلامی را به وجود آورد. او سود شرکت را صرف کارهای خیریه میکرد و مایحتاج لازم را برای خانوادههای محروم تهیه میکرد.

امانتداری، صبوری و شجاعت او، زبان زد خاص و عام بود . در امور خیر، گویی سبقت را از همگان ربوده بود. علاقة زیادی به مطالعه داشت و به ویژه کتب شهید بهشتی، شهید مطهری و سایر کتب مذهبی را مطالعه میکرد. تواضع و مهربانی خاصی در وجودش موج میزد، او که همه این خصائص زیبا را در خود جمع کرده بود، در مقابل معشوق خود نیز فروتن بود و اینها باعث شده بود که همه او را دوست بدارند.

شهید محمودرضا یوسف زاده جوانی مبارز ، پر شور و متعهد بود . هرجا مصالح انقلاب اسلامی در میان بود و این مصلحت با منافع شخصی هرکس، چه دوست و یا آشنا تضاد داشت، او در طرف انقلاب قرار می گرفت. با نواخته شدن آهنگ انقلاب ، مبارزات انقلاب و سیاسی وی گسترده تر شد. وسعت فعالیتهایش آنقدر زیاد بود که در منطقه بافق یزد با شهید صدوقی ارتباط برقرار کرده بود. عکس و نوار و رساله حضرت امام (ره) را می گرفت و توزیع می کرد. او پیرو خط امام بود و زمانی که امام بانگ دفاع از وطن را زمزمه کرد به این بانگ امام )ره) لبیک گفت و راهی جبهه های حق علیه باطل شد. محمودرضا در سمت تبلیغات و کمک رسانی و شناسایی منطقه فعالیت میکرد. او علاوه بر آموزشهای عمومی، همگام و همراه با دکتر چمران در جنگهای نامنظم به عنوان چریک، نقش مهمی را ایفا کرد.

سرانجام محمودرضا یوسف زاده، پرهایش را در شط کوثر از آب زمزم غسل داد و دل از پلکان تعلقات بیرون راند و در تاریخ 7آبان1360 در محل دهلاویه شهر سوسنگرد و در حالیکه جزو گروه شناسایی شهید چمران بود، به همراه فرمانده عارفش شهید چمران، به دیدار معبود شتافت.

روحش شاد و یادش گرامی باد.