پایگاه اطلاع رسانی زرند و کوهبنان

مسیر توسعه کشور با «برنامه هفتم» کدام سو می‌رود؟

مسیر توسعه کشور با «برنامه هفتم» کدام سو می‌رود؟

آئین رونمایی از لایحه برنامه هفتم توسعه کشور روز شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ توسط محمد مخبر معاون رئیس جمهور برگزار شد. تدوین لایحه برنامه هفتم توسعه کشور در هیئت دولت پس از اعلام سیاست‌های کلی و راهبردی برنامه هفتم که توسط مقام معظم رهبری در شهریور ۱۴۰۱ صادر شده است، آغاز شد. این برنامه راهبردی در چارچوب سیاست‌های ابلاغی کلان رهبری انقلاب، در دولت تدوین شده است تا سند و قطب‌نما توسعه کشور در ۵ سال آینده باشد.
در عین حال برای بررسی و تصویب لایحه برنامه هفتم در قوه مقننه، شامل بر ۷ بخش، ۱۸۴ صفحه و ۳۰۲ ماده، این لایحه به مجلس ارائه خواهد شد. موضوعی که در بهارستان مورد بررسی تخصصی و کارشناسی وکلای ملت قرار گرفته و تغییرات لازم بر روی آن اعمال خواهد شد تا به تصویب نهایی برسد.

طراحی و اجرای برنامه‌های ۵ ساله از سال ۱۳۶۸ و بلافاصله پس از پایان جنگ تحمیلی آغاز شد. در این مدت ۶ برنامه توسعه در کشور طراحی و اجرا شده است که متأسفانه عمر برخی از این برنامه‌ها بیش از ۵ سال به درازا کشیده است. همچنین درصد موفقیت و تحقق برنامه‌های ۵ ساله متفاوت بوده است؛ به عنوان نمونه برنامه ششم توسعه که به جای ۵ سال به مدت ۷ سال به طول انجامید و در نهایت درصد تحقق آن حدود یک سوم از کل احکام قانون برنامه بود؛ لذا ضرورت دارد با آسیب شناسی دقیق علل عدم موفقیت و تحقق کامل برنامه‌های ۵ ساله بخصوص در دهه اخیر و روی کاغذ ماندن احکام آن، مورد کالبدشکافی دقیق قرار گیرد.