پایگاه اطلاع رسانی زرند و کوهبنان

شهید حسن تردست

ولادت: 12فروردین1341 – سرآسیاب کوهبنان       

شهادت: 21اسفند1363 – عملیات بدر جزیره مجنون

نام پدر: حسین

****

زندگی نامه:

شهید حسن تردست در سال 1341 در سرآسیاب کوهبنان در خانواده ای مستضعف و متدین، متولد شد . وی آشنایی با معارف دینی و محبت اهل بیت را از همان دوران کودکی آغاز کرد. تحصیلات دورة ابتدایی خود را در دبستان روستای افزاد سپری کرد ، پس از آن وارد مدرسة راهنمایی امیرکبیر شد. برای تحصیلات در مقطع متوسطه به پابدانا رفت و در آنجا موفق به اخذ مدرک دیپلم شد. شهید تردست بعد از دیپلم، تحصیلات خود را در رشتة ادبیات فارسی در مرکز تربیت معلم شهید رجایی کرمان ادامه داد و موفق به اخذ مدرک فوق دیپلم در رشته ادبیات فارسی شد.

وی همواره در کنار تحصیل علم و دانش به کارهایی نظیر بنایی، کشاورزی و برق کشی ساختمان نیز مشغول می شد تا هم خرج تحصیل خود را به دست آورد و هم از نظر اقتصادی، خانواده اش را یاری رساند.

وی در بحبوحة انقلاب با خواندن کتابها و اعلامیه های امام راحل  )ره( و شنیدن نوار سخنرانی های آن حضرت، با تفکر دینی و انقلابی ایشان آشنا شد و فعالیت های انقلابی خود را آغاز کرد. در فاصله زمانی سال60 تا  62خدمت نظام وظیفة خود را در گذراند. در جریان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به صورت داوطلب راهی جبهه شد. همواره در نامه هایی که از جبهه می فرستاد به بزرگداشت و یاری امام )ره( تأکید فراوان داشت  همیشه هنگام مراجعت از جبهه به دیدار محرومان و خانواده شهدا می رفت و از آنها دلجویی می کرد. بنا به گفتة همرزمانش، شهید تردست روحیة بسیار بالایی داشت و همه را به قرائت قرآن و خواندن نماز اول وقت سفارش می کرد. در مشکلات و شداید زندگی به خداوند توکّل می کرد و تنها از او یاری می طلبید.

بزرگترین آرزویش شهادت در راه خدا بود، از نظر او، جامعة ایده آل جامعه ای بود که به احکام اسلامی و دینی عمل کند و قوانین اسلام را متوجه افراد جامعه گرداند. در بسیار ی از کارها با همرزمانش در جبهه مشورت می کرد و نظر همرزمان خود را شرط می دانست. از دیگرخصوصیات بارز اخلاقی این شهید می توان به صداقت، شجاعت، قناعت، ساده پوشی و حلم و بردباری او اشاره کرد.

سرانجام پس از حضور مستمر در جبهه حق علیه باطل در سال 1363 در عملیات بدر به درجه رفیع شهادت نایل آمد رسید و مفقودالاثر شد .

روحش شاد و یادش گرامی باد.