پایگاه اطلاع رسانی زرند و کوهبنان

نیروگاه حرارتی زرند در اوایل سال ۱۳۴۷ طرح احداث نیروگاهی در دل کویر در شهر زرند آغاز شد . هدف از ایجاد این نیروگاه علاوه بر تامین انرژی برق جنوب شرق ایران استفاده از سوخت زغالسنگ معادن این شهرستان در تولید برق بود و به همین دلیل اولین نیروگاه زغالسنگی ایران در این شهر احداث گردید و طراحی اولیه آن به نوعی بود که از دو نوع سوخت (زغالسنگ و مازوت ) استفاده نماید .

نیروگاه حرارتی زرند

اما بدلایل اقتصادی از همان ابتدا فقط از سوخت مازوت استفاده گردیده است . واحد اول این نیروگاه در اوایل سال ۱۳۵۲ و واحد دوم آن در اواخر همان سال به بهره برداری رسید . پیمانکار اصلی نیروگاه شرکت اسپی باتینگول فرانسه و بهره بردار آن تا قبل از انقلاب اسلامی شرکت هندی تاتا بوده است .

ویژگی های نیروگاه حرارتی زرند

این نیروگاه شامل دو واحد ۳۰ مگاواتی بخار که از سوخت مازوت استفاده می کند میباشد . بویلرهای نیروگاه ساخت شرکت  M.A.N  آلمان از نوع واتر تیوپ درام دار با سیرکولاسیون طبیعی که ظرفیت هر کدام ۱۳۵ تن بخار در ساعت می باشد .

توربین های نیروگاه ساخت شرکت ESCHER WYSS فرانسه از نوع ضربه ای ، تک پوسته ای ، تک سیلندر و ۱۲ طبقه میباشد . سرعت موتور ۳۰۰۰ دور در دقیقه و خروجی توربین ۳۰۰۰۰ کیلو وات می باشد . و ژنراتور و اکسایتر آن نیز ساخت شرکت JEUMONT SCHENEIDER فرانسه و قدرت ژنراتور ۵/۳۷ مگاولت آمپر و اکسایتر ۲۱۱ کیلوولت آمپر می باشد .

نیروگاه حرارتی1

برج خنک کن آن از نوع برج خنک کن تر با سیرکولاسیون بسته ساخت شرکت اسپی . باتیگنول فرانسه می باشد . آب نیروگاه از شش حلقه چاه عمیق تامین می گردد .

قدرت عملی نیروگاه در زمستان ۵۲ مگاوات و در تابستان ۵۰ مگاوات است. سوخت این نیروگاه نفت کوره (مازوت) است که در ۱ مخزن به ظرفیت ۱۱ میلیون لیتر ذخیره‌سازی می‌شود. نیروگاه برق زرند نخستین نیروگاه حرارتی جنوب شرق کشور است.

نفت کوره

(استان کرمان، زرند در مجاورت کارخانه زغال‌شویی، بهره‌برداری ۱۳۵۲)، یکی از نیروگاه‌های ایران از نوع حرارتی با ظرفیت تولید 60 مگاوات است که شامل ۲ واحد بخار ۳۰ مگاواتی مدل Action Turbine 1 Casing 12 stage 3010 ساخت اسپی باتین یول است. ظرفیت فعلی این نیروگاه ۶۰ مگاوات است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *